7 obiektywów do lustrzanki, które są niezbędne w profesjonalnej fotografii

Obiektywy do lustrzanki - profesjonalna fotografia pasazfoto

Profesjonalna fotografia wiąże się ze świadomością uchwytywanych scen jeszcze przed wyruszeniem na miejsce pracy. To właśnie w tym momencie dokonujemy wyboru sprzętu, w tym też obiektywów. Optyka dla zawodowców zaś musi charakteryzować się najlepszymi parametrami.

Jeśli zaczynacie myśleć o fotografowaniu na poważnie, zapoznajcie się z przedstawionym poniżej zestawieniem obiektywów dla profesjonalistów. Pogrupowaliśmy je w różnych kategoriach – dzięki temu łatwiej będzie Wam wejść w świat profesjonalnej fotografii z użyciem zaawansowanych szkieł.

Stałki dla wymagających

Stałoogniskowe obiektywy charakteryzują się zazwyczaj większą jasnością, a także wyższą ostrością zdjęcia, niż zoomy. To umożliwia wykonanie ciekawszych zdjęć – uwypuklimy lepiej pierwszy plan, wykonamy ciekawsze fotografie produktów, żywności, a także portrety.

Mimo to optyka o niezmiennej ogniskowej jest bardziej wymagająca pod względem technicznym. Nie ma tutaj możliwości łatwego wykadrowania ujęcia. Jeśli chcemy zmienić kadr, musimy podejść lub się oddalić od wybranego miejsca. W zamian za to jednak otrzymujemy zazwyczaj efektowne, jasne i pełne kolorów fotografie.

Na wyposażeniu profesjonalisty powinny znaleźć się minimum trzy obiektywy stałoogniskowe:

  • Szerokie kąty – od 12 do 35 mm,
  • Standard – 50 mm,
  • Teleobiektywy – od 75 mm.

By pokazać cały świat!

Szerokie kąty zazwyczaj służą do wykonywania pejzaży. To dzięki nim fotograf może ująć np. piękno Serengeti, uchwytując mnóstwo najróżniejszych detali scenerii – począwszy od tysięcy zwierząt, przez drugoplanowe zadrzewienia po falisty teren w tle. Korzystając z szerokiego kąta, jednym ujęciem możemy sfotografować cały interesujący nas pejzaż.

Takim obiektywem jest szerokokątne szkło od Sigmy – A 24 mm f/1.4 DG HSM. Narzędzie to charakteryzuje się doskonałym światłem na poziomie f/1.4, dzięki czemu fotografowanie nawet w wyjątkowo niesprzyjających warunkach nie będzie stanowiło większego problemu.

Obiektyw Sigma A 24mm f/1.4 DC HSM  - sklep fotograficzny pasazfoto

Obiektyw został też wyposażony w precyzyjny, cichy i błyskawiczny system ostrzenia ultradźwiękami HSM. Zastosowana optyka i jej powłoki skutecznie niwelują wszelkie zniekształcenia obrazu, dzięki czemu fotografowany krajobraz będzie wiernie odwzorowany na zdjęciu.

By ukazać ludzi… i nie tylko

Utarło się, że stałoogniskowe obiektywy o ogniskowej 50 mm są najlepsze do robienia zdjęć ludziom. Pięćdziesiątki doskonale spisują się jednak nie tylko w klasycznych portretach, ale również w jego różnych odmianach – zawodowym, plenerowym, reporterskim… Obiektywy o tej długości są idealne do uchwycenia czegoś więcej niż tylko twarzy (fotografowanie jej może wymagać sporego przybliżenia się modela, wówczas zaś, w zależności od tego, jak pada światło, mogą pojawić się cienie, jak i wiele innych problemów).

W tej kategorii idealny jest Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1.4G, który spełni wymagania każdego wymagającego fotografa. Duży maksymalny otwór względny gwarantuje idealne doświetlenie ujęcia, zaokrąglona 9-ciolistkowa przysłona to pewność pięknego efektu bokeh, a ultradźwiękowy silnik SWM gwarantuje cichą, szybką i celną pracę.

Obiektyw NIKON AF-S NIKKOR 50 MM F 1 4G - sklep fotograficzny pasazfoto

Kiedy chcemy utrwalić emocje

Teleobiektywy mają szerokie zastosowanie – od fotografowania przyrody po robienie zdjęć ludziom. Te o niższych ogniskowych będą stanowiły najlepszy wybór, jeśli zależy nam na portretach, w których uchwycimy to, co najbardziej ulotne – emocje wypisane na twarzy. Odpowiednie zbliżenie, kadrowanie, a przy tym pewność świetnej ostrości to recepta na idealny portret. Jak myślicie, jaką optyką wykonano fotografię Afgańskiej Dziewczyny, które obiegło świat, ukazując się na okładce National Geographic w 1985 roku? Właśnie 105 milimetrową stałką od Nikona.

Przekornie jednak za przykład podajemy (https://www.pasazfoto.pl/canon-ef-100-mm-f2.8l-macro-is-usm). Jak można zauważyć, to obiektyw należący do profesjonalnej rodziny L-ek, co stanowi gwarancję najwyższej jakości wykonania.

Obiektyw Canon-Canona EF 100mm f 2 8L Macro IS USM - sklep fotograficzny pasazfoto

Gwarantuje doskonałe doświetlenie, a stabilizacja obrazu skutecznie rekompensuje drgania aparatu. Ultradźwiękowy silnik ostrzenia, uszczelnienie i wzmocnienie korpusu, a przede wszystkim specjalne szkła czynią z niego naprawdę solidne i wielozadaniowe narzędzie, które nie zawiedzie w żadnych warunkach. Natomiast dzięki temu, że minimalna odległość ostrości wynosi jedynie 30 cm, jest też doskonałym urządzeniem do fotografii macro.

Wielozadaniowe zmiennoogniskowe obiektywy

Skoro „stałki” dają tak rewelacyjne osiągi, po co inwestować w zoomy? Chociażby dlatego, że współczesne szkła o zmiennych ogniskowych oferują naprawdę wysoką jakość, a przede wszystkim dają komfort użytkowania, którego może brakować obiektywom o stałej ogniskowej. Mając zooma, nie musimy uprawiać „żonglerki”, w celu uzyskania innego kadru. Tym samym oszczędzamy czas, ale i sprzęt – potencjalnie jedno zanieczyszczenie w korpusie może zniweczyć cały dzień fotografowania.

Zasadniczo profesjonaliście przydać się mogą dwa rodzaje zoomów:

  • w standardowych długościach, mniej więcej od 15 do 100 mm, jak na przykład Nikkor AF-S 16-80 mm f/2.8-4E ED VR. Dzięki wysokojakościowym soczewkom ED i powłokom nanokrystalicznym oferuje on perfekcyjne odwzorowanie kolorów i kontrastów, praktycznie bez zakłóceń, a rozpiętość ogniskowych czyni z niego idealne narzędzie np. do pejzaży i portretów;
  • teleobiektywy o dużych wartościach ogniskowych, pracujących zazwyczaj w zakresie od 70 mm wzwyż. Idealnym wyborem, zarówno pod względem jakości zdjęć, jak i ceny, jest CANON EF 70-200 MM F/4L USM.

Na rynku można znaleźć jeszcze teleobiektywy o bardzo szerokim zakresie ogniskowych – od szerokiego kąta po znaczne zbliżenie. Superzoomy często jednak są obarczone różnymi wadami – zmagają się z dystorsjami, winietowaniem czy mniejszą jasnością. Te problemy doskonale kompensuje Canon TAMRON 18-400 F/3.5-6.3 DI II VC HLD, pracujący w zakresie 18-400 mm. To uniwersalne narzędzie dla specjalistów, którzy będą pracować w warunkach utrudniających zmianę obiektywu, a w których tak szerokie spectrum ogniskowych jest wprost niezbędne.

Przeciwieństwem superzoomów są z kolei fish-eye, takie jak Canon EF 8-15 mm f/4L Fisheye USM. Jeśli profesjonalny fotograf potrzebuje szkła, dzięki któremu osiągnie wyjątkowy efekt „rybiego oka” lub też chce wykonać wyjątkową panoramę, wyrównując w programie dystorsję – taki obiektyw jest absolutnym musem. To typowe szkło o zastosowaniu artystycznym, dzięki któremu można uzyskać wyjątkowe fotografie.

A jaki jest Wasz wybór?

Powyżej przedstawiliśmy przykładowe zestawienie różnych obiektywów najróżniejszych marek. Każdy z nich w rękach specjalisty byłby narzędziem, dzięki któremu wykonałby niebagatelne zdjęcia. Jak jednak wiadomo – określone body narzuca konkretny wybór. Jaki więc byłby Wasz wybór szkieł do Waszych puszek?

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię